Wat is HDL cholesterol?

HDL cholesterol… als een te hoge cholesterol jou bekend is dan zal je ongetwijfeld deze term al eens gehoord hebben. Niet omdat HDL slecht is, maar wel omdat dit type van cholesterol juist de ‘goede’ cholesterol is. HDL staat voor High Density Lipoprotein en HDL maakt dan ook deel uit van de categorie lipoproteïnen. Het is je lichaam zelf dat HDL cholesterol gaat aanmaken om als een soort koerier te functioneren voor het vervoer van cholesterol en vetten doorheen je lichaam. Positief aan HDL cholesterol is dat het te veel aan cholesterol, bijvoorbeeld slechte LDL cholesterol, in het bloed door deze lipoproteïnen wordt opgepikt en afgevoerd naar de lever. De lever gaat vervolgens de overtollige cholesterol afbreken. HDL Cholesterol kan je dus een beetje beschouwen als de poetsdame van onze bloedkanalen. Om het verhaal helemaal af te maken, is het ook belangrijk om te weten dat er ook slechte cholesterol, namelijk LDL cholesterol bestaat.

Hoe je HDL cholesterol waarden verhogen?

Bij het meten van je cholesterol waarden gaat zowel naar de totale cholesterol als naar de HDL cholesterol gekeken worden. Het is namelijk de ratio tussen de twee die bepaalt of je al dan niet een te hoge cholesterol hebt. Hoe hoger de HDL waarden hoe beter, hoe hoger de LDL waarden hoe slechter natuurlijk. Volgens richtlijnen moet de HDL cholesterol op dit moment gelijk of hoger zijn dan 40 mg/dl. Het is best om deze resultaten samen met een dokter of specialist te bekijken zodat je niet alleen de LDL cholesterol gaat verlagen, maar indien nodig ook de HDL cholesterol gaat verhogen. Bij het verlagen en verhogen spelen zaken zoals erfelijkheid, leeftijd en geslacht een rol, maar zijn er ook zaken die je zelf kunt controleren. Om je toch al enigszins op weg te helpen, zijn hier enkele zaken die kunnen helpen bij het verhogen van je HDL cholesterol waarden:

  • Gezonde voeding: Om je HDL cholesterol waarden te verhogen, is gezonde voeding van cruciaal belang en kies je best zoveel mogelijk voor goede vetten in plaats van voor slechte vetten. Dit betekent zo weinig mogelijk verzadigd vet dat je onder meer in volle melk, kaas, vlees zoals worsten en spek, boter,… vindt. Kies daarentegen voor onverzadigde vetter zoals in olijfolie, noten en avocado.
  • Houd je gewicht onder controle: Je kan je HDL cholesterol waarden verhogen door gewicht te verliezen. Zeker van toepassing als je met veel vet op je buik en rond je middel zit.
  • Oefeningen: Regelmatige oefeningen kunnen je HDL waarden verhogen. 30 minuten gemiddelde activiteit per dag is een minimum.
  • Vermijd sigaretten: Roken en blootstelling aan sigarettenrook kunnen je HDL cholesterol verlagen.
  • Beperk alcoholgebruik: Hoewel nog niet officieel bewezen, is het wel zo dat een teveel aan alcohol ongezond is en dat je er door verdikt. Probeer het gebruik van alcohol dus te beperken.