Diabetes Type 2? Minder klachten met gezonder eten en meer beweging!

Diabetes Type 2? Verminder de klachten door gezonder te leven

De oorzaak van Diabetes type 2 ligt aan een ongezonde manier van leven. Ongezond eten, overgewicht en weinig beweging is namelijk de voornaamste oorzaak van Diabetes Type2. Er kan overigens ook sprake zijn van een zekere erfelijke aanleg, en de kans op Diabetes 2 stijgt ook naarmate je ouder wordt.

Als je aan Diabetes type 2 lijdt, krijg je meestal medicijnen. Ook moet je insuline innemen. Dat dan komt omdat jouw lichaam door deze ziekte te weinig insuline aanmaakt en daardoor suiker niet meer goed kan verteren. Daarnaast zijn er nog de nodige klachten. Zo hebben veel mensen met Diabetes Type 2 last van vermoeidheid, moeten ze vaak naar het toilet en hebben ze veel dorst. Hoewel het niet mogelijk is om deze ziekte helemaal te genezen, zijn er wel degelijk mogelijkheden om de klachten van deze ziekte aanzienlijk te verminderen. Dat is gebleken uit de eerste resultaten van het programma “Keer Diabetes 2 Om”.

Keer Diabetes 2 Om

Dit programma is erop gericht om mensen te helpen om zelf de klachten en gevolgen van Diabetes Type 2 te verminderen. De patiënten werken, onder begeleiding van een gespecialiseerd team, tijdens dit programma een half jaar actief aan een nieuwe en gezonde leefstijl. De eerste uitkomsten van het programma “Keer Diabetes 2 Om” zijn verrassend. Ze tonen namelijk aan dat het daadwerkelijk mogelijk is om de klachten die door Diabetes Type 2 worden veroorzaakt, te verminderen. Na een jaar had 87% de deelnemers namelijk bijna geen, of zelfs helemaal geen klachten meer. Ongeveer 38% van de deelnemers aan het programma hoeft bovendien niet eens meer medicijnen meer te gebruiken.

Groepsprogramma

“Keer Diabetes 2 Om’ begint met een gezamenlijk weekend. De patiënten leren hier hoe ze hun leefstijl aan kunnen passen. Er wordt hen geleerd hoe ze meer en gezonder kunnen bewegen en wat het nut van gezonde voeding is. Ook wordt er gekeken naar hun slaappatroon. Naderhand komen ze nog een aantal keren terug. Uit de eerste inkomsten van het programma is duidelijk gebleken, dat het mogelijk is om een aantal symptomen van Diabetes Type 2 sterk te verminderen of zelfs te doen  verdwijnen.

Samenwerkingovereenkomst

Aanvankelijk begon het programma met slechts enkele tientallen deelnemers. Inmiddels doen honderden mensen met het programma. De goede resultaten hebben ervoor gezorgd dat de gemeente Rotterdam vorige maand een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten met de organisatie van Keer Diabetes 2 Om. Door deze samenwerking kunnen een paar duizend Rotterdammers aan het programma meedoen. Verder heeft Zorgverzekering VGZ besloten om voor haar verzekerden het grootste deel van de kosten van het programma te vergoeden.

Gezond eten

Zoals gezegd, is het verstandig om je eetgewoontes aan te passen om de klachten door Diabetes 2 te verminderen.  Als je gezonder wilt eten is het belangrijk om niet alleen op de bereiding de bereiding, maar ook op de juiste ingrediënten te letten. En met name de kwaliteit van de ingrediënten is belangrijk. Probeer altijd zoveel mogelijk om onbewerkte producten te nemen en beperk ook de hoeveelheid koolhydraten. Ga in de winkel ook rustig eens kijken wat er allemaal in de producten zit, voordat je ze koopt. Met name de hoeveelheid suiker die bijna overal in zit, zal je absoluut verbazen.

Als je zelf kookt, heb je veel meer in de hand wat je allemaal binnen krijgt. Uiteraard moet je geen suikerhoudende producten zoals frisdrank, snoep en koek nemen. Pas ook op met die zogenaamd gezonde ontbijtgranen en Cruesli, want die bevatten zo 20% suiker of meer. Kies dan liever gewoon muesli. Gewoon brood kun je vervangen door koolhydraatarm brood of crackers. Pasta, aardappelen en rijst laat je liever achterwege, neem liever wat extra groenten. Hoe meer groenten, hoe beter. Eet minstens 400 gram groenten per dag. Dus niet alleen bij het avondeten, maar ook bij de lunch. Uiteraard zijn tussendoortjes uit den boze. Zorg dat je voldoen eiwitrijke producten binnen krijgt. Vlees, vis, zuivel, eieren zijn prima, evenals peulvruchten en noten. Het klinkt raar, maar diabetici hebben ook baat bij vet. Eet en drink daarom gerust volle zuivelproducten en gebruik ook olie en roomboter. Maar bovenal: eet niet te veel! Leer om naar je lichaam te luisteren, stop gewoon met eten als je verzadigd bent.

Meer en beter bewegen

Als je wat hulp nodig hebt: er zijn fysiotherapeuten met een beweegprogramma voor diabetici. Maar het begint ook bij jezelf. Laat de auto wat vaker staan en neem de fiets, of ga lekker wandelen. Als je een e-bike hebt: zorg er natuurlijk wel voor dat je zelf genoeg energie gebruikt, dus zet de trapondersteuning op ‘laag’. Dat geldt ook voor de lift: als het even kan neem je natuurlijk gewoon de trap. Uiteraard kan het ook geen kwaad om naar de sportschool te gaan of om lid van een sportvereniging te worden.